2009. július 30., csütörtök

Szimmetria Fesztivál

A Szimmetria Fesztivál 3 évente sorra kerülő, nemzetközi részvétellel zajló tudományos-művészeti programsorozat. Célja: kapcsolatteremtés olyan tudósok és művészek között, akik munkájukban a szimmetria valamely formájával vagy annak hiányával, sérülésével foglalkoznak. Programjában tudományos konferencia, kiállítások, koncertek, performanszok szerepelnek. A tízéves múltra visszatekintő fesztivál központi helyszíne 2003 óta Budapest, amelyhez vidéki – győri, pécsi, szentendrei – társrendezvények kapcsolódnak. Fő szervezője a Symmetrion, a Szimmetrológia Alapítvány budapesti székhelyű nemzetközi intézete. Tudományos és művészeti szakmai hátterét a Nemzetközi Szimmetria Egyesület több mint félszáz bólországból érkező tagsága, és választott testületei adják. A művészeti programok szervezésében a fesztivál érdemben támaszkodik a Nemzetközi Mobil MADI Múzeum Alapítványra. Az idei triennálé vezető kiállításának koncepciója Dárdai Zsuzsa nevéhez köthető; címe: „Vonal. Az egydimenzió érzete.” A szeptember 30-ig látogatható tárlatot 2009. július 31-én 19 órakor Schiller Róbert, a kémia tudomány doktora nyitja meg a B55 Galériában (Budapest, V. kerület, Balaton u. 4.). Ezen esemény keretében lesz az augusztus 5-éig tartó Szimmetria Fesztivál ünnepélyes megnyitója is, amelyet Kroó Norbert, az MTA alelnöke jegyez.

2009. július 22., szerda

Az 5 éves Spanyolnátha nyári száma

Szokásos – értsd: a megszokottan magas színvonalú – nyári számmal ünnepelte 5. születésnapját a Spanyolnátha művészeti folyóirat, amely immár (a rendszeresen megjelenő online művészeti periodikák közül elsőként) ISSN számmal is büszkélkedhet impresszumában. A lapszám egyik masszív tömbje a Miskolci Operafesztiválokhoz időzített Légyott-összeállítás, Vass Tibor (egyben Spa-főszerkesztő) projektje. Az idei, 9. randevú alkalmából B. Artók és B. Écs, a világ két vezető hatalmának ura azon tanakodik, miként invitálja e-mailben válságtanácskozásra a másikat. Ki verssel, ki prózával, ki grafikával, ki ezzel is, azzal is reagált a felkérésre. A Spanyolnátha nyári számából az egyetlen könyv alakban (100 számozott példányban) megjelenő e-mail antológia teljes, 90 szerzőt felvonultató anyaga megismerhető (ha esetleg valaki nem lett volna ott június 17-én a miskolci Déryné-kertben, ahol színészek tolmácsolásában élőben is átélhetetővé tettek egy válogatást az alkotások közül).
Ha már a könyv alaknál tartunk, Dukay Nagy Ádám küldeménye egyetlen, az elektronikus levelek végén gyakran felbukkanó mondat: „Mielőtt kinyomtatná ezt az e-mailt, gondolja meg, valóban szükséges-e. Napról napra kevesebb fa lesz a világon.” A képi munkák közül Kováts Borbála fotózott installáció-sorozata arról tanúskodik, hogy a Válság a fűszerektől kezdve a cigarettán át a samponig mindenen elhatalmasodott. A „vegyes” műfaj egyik kiemelkedő darabja Géczi János projektje, amelynek keretében, mintegy tananyaggá emelve az aktuális tematikát, diákjaival - a PTE Művészeti Kar festő szakának másodéves hallgatóival - közösen reagált a fel/kihívásra. Kónya Ábel az indokolt hangjegyszám-csökkentést szorgalmazza, s ennyiben képileg rokonságot mutat az általam választott megközelítéssel, ahol viszont a válság hatására – nem függetlenül a zenei tőzsdék mélyrepülésétől, amelynek kapcsán például a derivatív divertimentók jelenértéke a nullához konvergál, tiszta finanszírozási forrásokat pedig szinte lehetetlen találni – a partitúra egyes elemei egyszerűen eltűnnek a lapokról. De hullanak a kottafejek Molnár Attila Benedek írásában is, amelyből egyébiránt kiderül: a Kékszakállúnak mostanság két ajtóval kevesebbel kell beérnie a várban. Ezúttal is szemet gyönyörködtető (s egyúttal szellemet is mozgató) Susanna Lakner patinás kollázsa. A bő irodalmi termésből e felületen nincs mód érdemben szemezgetni, ezért álljanak itt csupán Vörös István Válságkeringő című versének kezdősorai: „Ha ez válság, / elegem van, / ha ez humbuk, / elegem van, / ha ez jó így, / elegem van. / Magyarázat / van elég.”
No, ha ez ebben az ütemben folytatódik, kissé hosszú lesz ez a recenzióféle, úgyhogy a többi masszív tömbről csak érintőlegesen szólnék. Mindenekelőtt Berka Attila és Székelyhidi Zsolt (egyben Spa-szerkesztők) többrétegű, polemikus, parafrazologikus és muzsikus performanszáról, amellyel Erdély Miklós előtt tisztelegnek, aki a nyári lapszámbemutató napján lett volna 81 éves. A másik emlékező ciklus már többszereplős: ebben - Fodor Tünde (egyben Spa-szerkesztő) ihletett ráhangolójával - 17 képzőművész, szobrász, grafikus, festő alkotását közli a lap, akik mind kaptak valamit a 80 éve született Anne Franktól, "s adnak is általa - nekünk".
Vannak persze szépírások és recenziók is bőviben, de a nyári lapszámról szólva mindenképpen említést érdemel az immár hagyományosnak mondható Önök kerték - 3. Spanyolnátha Kertfesztivál is. A meghívottak a 2009. július 4-i miskolci lapszámbemutató másnapján, a szerkesztőség, illetve a főszerkesztő (egyben Vass Tibor) kertjében kép- és kéziratkiállítás keretében aggatták, csipeszelték, tűzdelték, létrázták, citálták, performálták a VI. évfolyam 2. számának szinte teljes anyagát, ütemes élő netes közvetítéstől és tombolatárgyaktól kísértetve, majd leöblítve mindezt egy jó hideg sörrel. Egészségünkre!

2009. július 16., csütörtök

1 minute on ice

Némi szünet után, ebben a rekkenő kánikulában, térjünk vissza egy hűsítő etűddel, visszautazva a télbe. Most nehéz elképzelni, de januárban olyan hideg volt, hogy a Ráckevei Duna-ág teljes szélességében befagyott. Eszter a fényképezőgépével száguldott a jégen, s rögzített vele egy rövid videót is. Ebből szerkesztettem az alábbi filmet, amely egyfelől a végtelen siklás élményét idézi, másrészt azt szimbolizálja, hogy néha a mégoly közelinek látszó célok is elérhetetlennek bizonyulhatnak. Csak egy perc az egész. Korcsolyákat fel!

2009. június 10., szerda

Bátai képírásai a Kempinskiben

Képírás címmel látható kiállítás Bátai Sándor munkáiból egész nyáron a Kempinski Hotel Corvinus galériájában (1051 Budapest, Erzsébet tér 7-8.)

2009. június 9., kedd

Apaképek New Yorkban

Az Arnolfini Archívum és a Jardin Galerie több évre visszatekintő együttműködése keretében néhány hónapja felkérést kaptunk arra, hogy a New York-i gyermekművészeti intézmény nyári tárlatához küldjünk ki képeket. Az alkotócsoport ezúttal is a szigetszentmiklósi Bíró Lajos általános iskola Bán Anikó vezette, immár másodikos osztályának tanulóiból állt. A Család/Anya/Apa tematikából most az Apákra esett a választás, s végül egy 21 darabos, roppant egységes és valóban ihletett vízfestmény-kollekciót postáztunk a galéria címére. A No54-es sorszámú tárlat 2009. június 4-én megnyílt, s az anyag immár a galéria honlapján is megtekinthető.

2009. június 2., kedd

Mini[e]MailArt - nyári forduló

Május 31-én éjjel lejárt az Arnolfini Mini[e]MailArt hatodik kiírásának határideje; a Tiszta jelek / Simple signs tematikára 62 munka érkezett, pontosan annyi, mint az előzőre. Pontosabban mégsem annyi: Szigeti Tamás itt látható időn túli küldeményével mégis csak megszületett az új rekord. Igaz, ez a kép már már nem kerülhetett fel a blogra, mert közben azon már a No7-es széria, a Közönséges gombok / Ordinary buttons képei sorjáztak. Elsőként ezúttal Burger István nyomta meg a gombot.

2009. május 1., péntek

Láng Eszter: Fábián Ida emlékére

csak mosolygott
csak festett
csak jelen volt
csak hellyel kínált
csak vizet adott
csak kikísért
csak elköszönt
csak visszavárt
csak szeretett
csak hallgatott
csak elment
csak hiányzik

2009. április 24., péntek

Requiem

Ma este, a még tavaly vásárolt bérletünk utolsó előadásaként, Irával meghallgattuk Wolfgang Amadeus Mozart Requiemjét a Zeneakadémián. A MÁV Szimfonikus Zenekart Kollár Imre vezényelte. Szólót énekelt Kertesi Ingrid, Bódi Marianna, Fekete Attila és Busa Tamás. Közreműködött a Nemzeti Énekkar (karigazgató: Antal Mátyás). A programban nem volt feltüntetve, de mi tudtuk: ez a gyönyörű gyászmise Ida Mamáért is szólt ma.

2009. április 14., kedd

Gyász

Édesanyám, Fábián Ida - Anyu, Ida Mama - 2009. április 11-én, Nagyszombat napján, életének 72. esztendejében, elhagyott bennünket. Jó ember volt, tiszta lélek, szerető anya és boldog nagymama. Utolsó óráiban mindvégig ott voltunk mellette: ültünk az ágya szélén; hallgattuk, ahogyan lélegzik; fogtuk a kezét. Békében, nyugalomban ment el, hajnalhasadtával, amikor megnyílik az égnek boltozatja. Emléke velünk marad.

2009. április 12., vasárnap

Arnolfini Húsvét, 2009

A tojásokat tervezte, festette és díszítette: Zsubori Eszter. Fotó: Zsubori Ervin.

2009. április 8., szerda

Torma Cauli húsvéti lapja

Húsvéti lap Susanniából

Megérkezett az Arnolfini Archívum címére Lakner Zsuzsa húsvéti üdvözlete, amelyen egy susanniai környezetbe helyezett - amúgy Torma Cauli barátunk gyűjteményéből származó, s Zsuzsa által több módon is prezentált - tavasztündér látható. Szép.

Saxon a párizsi Salonon

Párizsban 2009. április 11-én ismét megnyílik az absztrakt művészet patinás seregszemléje, a Salon des Réalités Nouvelles. Az 1946 óta működő Salon (cím: Parc Floral, Párizs) absztrakt és geometrikus szekcióban mutatja be a művészeket. Elsősorban Franciaországban élő alkotóknak ad bemutatkozási lehetőséget, de rendre meghív olyan külföldi képzőművészeket, akik kiemelkedőt alkotnak a maguk területén, és jelen vannak a francia művészeti közéletben. Az április 19-éig látogatható tárlaton Magyarországot immár harmadik éve Saxon-Szász János képviseli, ezúttal az alábbi képpel.

2009. március 25., szerda

30 éves az Artpool

Éppen ma, 2009. március 25-én ünnepeljük az Artpool alapításának 30. évfordulóját. A művészeti projektként indult kezdeményezés 1979 és 2009 között - diktatúrában majd demokráciában, illegálisan, majd legálisan, tiltva, tűrve majd támogatva - számos avantgárd, alternatív, underground, szubkulturális művészeti eseményt szervezett, archivált, gyűjtött, dolgozott fel, őrzött meg és tesz ma is elérhetővé az Artpool Művészetkutató Központ könyvtárában, archívumában és a világhálón.


A közelmúlt hazai és nemzetközi alternatív művészeti élete iránt érdeklődők számára megkerülhetetlen, hiánypótló intézmény az évforduló alkalmából Az Artpool 30 éve (és előzményei) címmel nagyszabású kiállítással jelentkezik, amely széleskörű válogatást ad magyar és nemzetközi projektjeinek vízuális és hangzó anyagaiból. Az Artpool P60 galériában (Budapest, VI. kerület, Paulay Ede utca 60.) március 25-én, 18 órakor nyíló tárlat április 20-áig tekinthető meg, alkalmi nyitva tartással. A kiállítás-eseményt meghatározó fogalmak, összhangban az Artpool reflexív és önreflexív gyakorlatával: integrál szemlélet, glokális identitás, hétköznapi művészeti esemény, együttműködés és önállóság, felbomlás és önmeghaladás, holarchizáció.

2009. március 21., szombat

Kovács Tamás a G13-ban

Lebegő és véletlen struktúrák címmel nyílik kiállítás Kovács Tamás László és Wolsky András munkáiból 2009. március 26-án 18 órakor a G13 Galériában (1075 Budapest, Király u. 13. - Gozsdu udvar). Kovács Tamás László - az Arnolfini Archívum barátja - műveinek szellemiségét döntően meghatározta a 20-as évek orosz konstruktivizmusa és Moholy-Nagy László formavilága (az alább látható kép az egyik kiállítandó alkotásról készült). Wolsky András festőművész geometrikus absztrakt munkáinál a kockadobás módszerére bízza a képszerkesztést: nem-ábrázoló festői világa így lesz a véletlen reprezentációja. A tárlatot Hajdu István művészetkritikus nyitja meg; látogatható május 16-ig.

2009. március 17., kedd

Vass Tibor: cim nélkül

- törpe örökzöld
a 4. Arnolfini Tavaszi Fesztivál előkertjébe -
a negyedikre a négyes retróval ballagok
zuglóba piacozni a piros hetes ro_vására
itt a piros hol a piros ez út hazámba
visszavisz hamismás leszek magam is
kétezertizenegytől a bosnyák térre piros
ajtajú négyes retró hord megveszem
rendesen a jegyet retúr köpönyeget
megérem a pénzem kábé hétszáz lesz egy
menet hétszázért ma egy szinva-parti
lotyó hozzám se szólna a rákos mellett
nem láttam még lotyót klotyót se fúdd
el jó szél fúdd el hosszú tomporát útnak
eredek régi szép retróidőkben hozzám
szólt retekróka reuma rétisas (átszállás
sz.szt.miklósra) retrovírus fertőzött meg
ez meg az ma már bezzegazénidőmet
írjuk mire tessékésvigyázhatok a piros
ajtók előtt közel leszek az ötvenhez
hamar kiszállok felszólítom utastársaimat
is tessék kérem kiszállni bosnyák tér
végállomás nem megy tovább tovább fel
búcsúcsókra cim cim cimborák lotyó a
latyakban sűrű könyveimmel kigomboz
tattatom retróbúval kizsinóroztatom
árnyékszéktűrő tessék jól belocsolni de
tűző nappal hasfelmetszéssel is elvan jól

A fenti verset Vass Tibor (akkor még csak Kassák- és Szabó Lőrinc-díjas költő, elektrografikus, a Spanyolnátha művészeti folyóirat alapító-főszerkesztője, az Arnolfini Archívum barátja) a 2007 májusában megrendezett Arnolfini Retro Fesztiválra írta, egészen pontosan az Előszoba Galéria No 165. tárlataként bemutatott, ugyancsak ezen alkalomra készült, Négyes retró című elektrografikájának a hátuljára. A verset azután, élő egyenes netközvetítés keretében, hernádkaki otthonában, a webkamera előtt ülve, fel is olvasta a fesztiválon. Mindezek felidézéséhez jó alkalmat kínál, hogy Vass Tibor 2009. március 15-én József Attila-díjat kapott. Nem biztos, hogy csak ezért a versért, de ki tudja: hátha épp ez volt az utolsó csepp a pohárban...

2009. március 16., hétfő

Marabu, Mimi és Bob

Március elején tartották a szigetszentmiklósi Batthyány Kázmér Gimnáziumban – ahová Eszter és Barnabás is jár – a hagyományos Tudományos Napokat. Az egyik nagy sikerű előadást 4-én délután maga Marabu, a jeles karikaturista és képregényrajzoló prezentálta, a méltán vonzó Empiriokriticizmus és röhögtetés a XXI. századi karikatúrában címmel. E fellépésről a szerző blogján is beszámol - megjegyezvén, hogy a vetített képes történeti áttekintés során nem sikerült eljutni a XXI. századig, úgyhogy a kortárs karikatúra történetét továbbra is homály fedi -, majd a bejegyzést a következő bekezdéssel zárja:

„És végezetül a napi poén - de nem tőlem. Az iskolaújságból, az Isi-Ászból ollóztam ki, internetes szokás szerint a jogdíj teljes mellőzősével. (Bocs, kedves Zs'est a kölcsönzés miatt, egyetlen mentségem az, hogy jónak találtam.)”
S alatta Eszter - Isi-Ászos "művésznevén" Zs'est - képregény-rajza a Mimi és Bob sorozatból, jelesül ez:
Hát csak ennyit szerettem volna elmondani...

Gasztrokokárda

Mindenki másképp ünnepel: az Arnolfini Archívum hivatalos gasztrobloggere, aki hivatalosan "saját levében" névre hallgat, s márczius 14-én először vett részt hivatalos gasztroblogger-nagygyűlésen, mintegy titokban felfödve fedőjét és inkognitóját, egyúttal detektálva, hogy a többiek is létező emberek, nem szerverek vagy robotok, szóval (meg nem) nevezett személy egyebek mellett az itt látható nemzeti színű töltött camemberttel kényeztette el a márcziusi netkuktákat! Vivát!

2009. március 14., szombat

Zsubori Eszter: Idézetek a 12 pontból

A Petőfi Irodalmi Múzeumban tett kirándulás ihlette ezt a képet. Az intézmény helyreállíttatta a Landerer és Heckenast nyomda eredeti sasos nyomdagépét, amelyet a helyszínen ki is lehet próbálni. Eszter a 12 pontról készített egy nyomatot, így hazahozhatott belőle egy lapot. Erről itthon több fotót is készített, s ezek részleteiből számítógéppel hozta létre az itt látható kompozíciót.

2009. március 9., hétfő

Kardos Kriszta: Alpesi csúcsok

"Nekem az alpesi képek, és általában a téli Alpok, önmagukért beszélnek, hosszú hónapokig bennem és előttem maradnak, és minden évben ugyanolyan élményt jelentenek, különösen, ha ilyen szép napokat is kifogunk, mint most az idén csak egyet. Ez a felvétel 2009. február végén Ausztriában, a nyugati Voralberg tartományban készült, a Lech-Zürs nevű területen." (Kardos Kriszta)

2009. március 5., csütörtök

Máté Gyula emlékezete

Az Arnolfini NetGaléria No38-as tárlatával a 9 éve, 2000. március 3-án elhunyt Máté Gyulára emlékezünk, méghozzá az Árnyékkötőkhöz való kapcsolódásain keresztül. Az Árnyékkötők co-media című művészeti folyóiratban annak idején megjelent elektrografikái (illetve egy ezekhez kötődő In Memoriam-sorozat) mellett az összeállításban a lap weboldaláról közvetlenül elérhető azon számok képi anyaga, amelyben az ő munkái is megjelentek; elolvashatóak azok az írások, amelyek a folyóiratban az ő munkásságát méltatták; s kigyűjtöttük azon kiállítások listáját is, amelyeken az Árnyékkötők csoport szervezésében vagy részvételével az ő grafikái is láthatóak voltak a kilencvenes években.
Egyébiránt a dokumentációk tanúsága szerint Gyula már az első csoportos bemutatkozáson - 1991. május elején, az Újpesti Gyermek és Ifjúsági Házban rendezett Saját Idő Művészeti Zóna című rendezvényhez kapcsolódó kiállításon - szerepelt velünk. Néhány nappal később, 1991. május 17-én személyesen is találkoztunk Kaposváron, a Somogy Megyei Művelődési Központ gyönyörűségesen lepusztult nagytermében rendezett, immár viszonylag széles szerzőgárdát felvonultató Árnyékkötők-kiállítás előtt. Emlékszem, egy megégetett hullámpapírról készített sorozatát hozta el a kiállításra, méghozzá színesben, ami akkoriban még ritkaságnak számított. Az alábbi dokumentumfotó ezen a tárlaton készült; Gyula munkája a kép közepén látható.
Még ugyanabban az évben Bonyhádon, az általa szervezett, úttörő jelentőségű fax-akción és kiállításon is találkoztunk, sőt az Árnyékkötők szerkesztőiként - Dárdai Zsuzsával, Szász Janival és Tenke Pistivel együtt - bonyhádi otthonában szintén volt szerencsénk felkeresni, ahol korai zománcképeivel is lenyűgözött bennünket.
Az Arnolfini NetGaléria most nyílt tárlatához az ötletet közvetlenül az adta, hogy néhány napja lánya, Máté Réka e-mailben arról értesített: unokatestvérével közösen készítettek egy internetes oldalt - ennek címe: www.mategyula.hu -, segítendő megőrizni emlékét, munkáit, gondolatait (az itt közölt portré onnan való). Kiállításunkkal ehhez próbálunk mi is adalékokkal szolgálni.
Szerencsére Máté Gyulát máshol sem felejtették el: virtuális tárlatunkhoz az elsők között gratulált Galántai György, az Artpool Művészetkutató Központ vezetője; az ő Máté-gyűjteményük is igen kiterjedt, kutatható, s például Gyula művészbélyegeiből honlapjukon is látható egy szép válogatás.

2009. március 2., hétfő

Halász Géza sikere

Most érkezett a hír, miszerint Halász Géza, a Mini[e]MailArt projekt rendszeres szerzője, Teknőc című rajzával az idei World Press Cartoon nemzetközi karikatúra pályázat díjazottjai közé került, s az elismerést 2009 áprilisában személyesen veheti majd át a portugáliai Sintrában. Gratulálunk!

2009. március 1., vasárnap

Rekordrészvétel a Mini[e]MailArt No5-ön

Február 28-án lezárult a Mini[e]MailArt projekt téli fordulója; a No5-ös Páratlan számok / Unique numbers tematikára - Szigeti Tamás itt látható, utolsó nap befutott gyönyörű fotójával együtt - 13 országból összesen 62 munka érkezett, ami rekordnak számít (az előző kiírásra 61-en pályáztak). Ezzel 118-ra emelkedett az e-mail art sorozat eddigi résztvevőinek száma. Nem sokkal éjfél után nyomban el is indult a tavaszi sorozat, melynek témája: Tiszta jelek / Simple signs. Az újabb rekord borítékolható, ha azt vesszük, hogy már reggelre öt munka várt a postaládában, koradélutánra pedig - Angela Caporaso alábbi, "E-mail art a múzeumban" című képével - nyolcra bővült a későn fekvők/korán ébredők köre...

2009. február 25., szerda

2009. február 17., kedd

Eszter a Spanyolnáthában

Eszter honlapjának elindulása után az a megtisztelő felkérés érkezett Vass Tibor barátunktól, a Spanyolnátha főszerkesztőjétől, hogy nevezett művészeti folyóirat "HálóVágó" című rovatában szívesen közölnének tőle egy még nem publikált fotót. A Spanyolnátha bal hasábjában található rovat a negyedévi lapszámoktól független produktum, a kép tetejéből és aljából program "vág", igazodva a jobb hasábhoz, amelynek terjedelme (a szerkesztőségi hírek mennyisége miatt is) folyamatosan változik. Előfordul, hogy a "HálóVágó" napokig érintetlen marad, azonban jellegéből adódóan az is megtörténhet, hogy naponta más-más látszik, máshogyan, ugyanabból a képből. Nos, Eszter fotója - pontosabban annak egy részlete - azóta felbukkant a rovatban; most éppen ennyi látszik belőle… Érdekesség, hogy a felvétel akkor készült a Millenáris Parkban, amikor éppen a Spanyolnátha számára szervezett, Budapest idomai című Arnolfini-projekthez mentünk fotózni Eszterrel a fővárosba.